Inloggen
Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders Het communicatieplatform voor scholen, leerlingen en ouders
Van:Myriam Rijks - Muijtjens
Aan:Iedereen in alle groepen
Studiedag alle kinderen vrij
Agenda 2 april 2015, hele dag

Beste ouders,

 

Vandaag buigen wij ons, als team, over een eerste concept voor de nieuwe groepsindeling voor het schooljaar 2015-2016.

Hieronder voeg ik, voor uw informatie, het protocol stamgroepovergang toe. Op deze manier bent u op de hoogte met welke factoren wij rekening houden bij het formeren van een nieuwe stamgroep.

Wij begrijpen dat u heel nieuwsgierig bent, toch hebben wij nog tijd nodig voordat wij de definitieve groepsindeling aan u bekend maken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marieke de Jong van Doodewaard

 

 

Protocol stamgroepovergang

 

Een groep noemen wij een stamgroep. Wij werken met heterogene groepen, d.w.z. dat er in een stamgroep altijd twee leerjaren zijn opgenomen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen in harmonie en constructief met verschillen leren omgaan: kinderen van verschillende niveaus in een stamgroep bevordert de mogelijkheid dat kinderen van elkaar leren en verantwoordelijkheid oppakken. Alle, qua opbouw, vergelijkbare stamgroepen vormen een bouw. Onze school kent vier bouwen:

  • Kleuterbouw (leerlingen van groep 1 en 2)
  • Onderbouw (bestaande uit leerlingen van groep 3 en 4)
  • Middenbouw (bestaande uit leerlingen van groep 5 en 6)
  • Bovenbouw (bestaande uit leerlingen van groep 7 en 8)

 

Jaarlijks worden de stamgroepen opnieuw ingedeeld. De ene keer kan een jaargroep bij elkaar blijven, een andere keer verdelen we de kinderen over de kinderen over de stamgroepen. Er is geen vaste regel voor welke jaargroepen bij elkaar blijven. We streven naar een evenwichtige stamgroepsamenstelling. Bij het indelen van stamgroepen houden wij zo veel mogelijk rekening met de volgende criteria:

  • Vriendschappen en mogelijke vriendschappen.
  • Groepen die eerder gesplitst of samengevoegd zijn liever niet weer splitsen of samenvoegen. De leerlingaantallen kunnen echter aanleiding zijn af te wijken van deze regel.
  • Aantal kinderen die naar verhouding meer tijd en aandacht van de groepsleider vragen.
  • Sociale structuur binnen de stamgroep.
  • Grootte van de stamgroep in vergelijking met parallelle stamgroepen.
  • Verdeling van jongens en meisjes in de hele stamgroep in vergelijking met parallelle stamgroepen.
  • Gelijke verdeling van jongsten en oudsten in vergelijking met parallelle stamgroepen, ook binnen het eigen leerjaar.
  • Broertjes en zusjes liever niet samen in een stamgroep.
  • Kinderen van een ouder die op Zonnewereld werkt liever niet bij de eigen ouder in de groep.

Ouders  wordt gevraagd vier voorkeuren voor vriendjes/vriendinnetjes aan te geven uit hun huidige stamgroep en leerjaar. Wij beloven dat uw kind met tenminste een van deze leerlingen overgaat naar een andere groep.

 

Zichtbaarheid: Openbaar